|
BOJER
MONOTYP XV
Monotyp
XV to konstrukcja okresu międzywojennego zaprojektowana przez Estończyka
Erika von Holsta mieszkającego w Haapsalu w niewielkim nad bałtyckim miasteczku
w Estonii. Z miasteczka tego pochodzi wielu znanych żeglarzy lodowych.
W roku 1931 Erik von Holst zaprojektował na zlecenie Europejskiej Unii
Jachtingu Lodowego, nowoczesny dwumiejscowy ślizg z płozą sterową na rufie
i z ożaglowaniem ket o powierzchni żagla 15m2.
W
ślizgu tym zostały wprowadzone nowoczesne rozwiązania, znacznie odbiegające
od rozwiązań w ówczesnych konstrukcjach. Rozwiązania te stały się klasycznymi.
Były to:
-
Zastosowanie
układu ket.
-
Zastosowanie
zamkniętego kadłuba z kokpitami dla załogi, zamiast stosowanego dotychczas
odkrytego kadłuba w postaci pomostu. Celem było polepszenie właściwości
aerodynamicznych ślizgu i zwiększenie sztywności konstrukcji.
-
Zastosowanie
płozownicy w postaci dźwigara dwupasowego (pustej wewnątrz).
-
Zastosowanie
obrotowego i opływowego masztu.
W sprzyjających
warunkach ślizg ten rozwija szybkość 60-90 km/godz., a po odpowiednim
przygotowaniu nawet ponad 100 km/godz. Rekord Polski ślizgu Monotyp
XV ustanowiony przez Stanisława Turkettiego wynosi l09,7 km/godz. Na ślizgu
tym rozegrano w 1936 r. ostatnie przed wojną mistrzostwa Europy.
KONSTRUKCJA
Kadłub
- o konstrukcji obecnie uważanej za klasyczną jest zbudowany na szkielecie
zbudowanym z drewna iglastego. Szkielet ten składa się z czterech podłużnic
i pięciu ram wręgowych i wbudowanym dźwigarem podmasztowym. Boki kadłuba
są pokryte deskami burtowymi o grubości 12mm połączonymi podłużnicami.
Na burty można użyć również sklejki. Pokład i dno wykonuje się ze sklejki.
W przedniej części kadłuba, w jego osi symetrii znajduje się dźwigar podmasztowy.
W pokładzie pomiędzy ramami wręgowymi wycięto otwory i w ten sposób powstały
dwa kokpity. W tylnym kokpicie umieszczono fotel i jest ona przeznaczony
dla sternika. Pokład jest wykonany ze sklejki o grubości 3mm, a w okolicy
kokpitu 5mm. Elementy szkieletu i poszycia są łączone pomiędzy sobą przy
pomocy kleju wodoodpornego i stalowych ocynkowanych lub miedzianych gwoździ.
Płozownica
Monotypu XV jest wykonana ze świerku lub sosny w postaci dźwigara dwupasowego.
W celu zmniejszenia oporów aerodynamicznych jej przekrojom poprzecznym
został nadany opływowy profil. Wieloletnia obserwacja ślizgów Monotyp XV
wskazuje, że płozownica jest jednym z najsłabszych elementów tej konstrukcji.
Płozownica winna charakteryzować się wysoką wytrzymałością i elastycznością.
Panują poglądy, te płozownice Monotypu XV są zbyt sztywne, co przy przyjętej
konstrukcji naraża ją na złamanie lub pękanie wtedy gdy uniesiona płoza
nawietrzna opada na 1ód. Płozownicę można montować do kadłuba w sposób
dowolny np. przy pomocy kątowników lub listew ustalających. Mocowanie musi
jednak spełniać warunek, aby śruby mocujące nie przechodziły przez płozownicę.
Płozownica jest dodatkowo ustalana czterema stalowymi linkami o grubości
3-4mm zakończonymi ściągaczami. Linki te, zwane cięgłami, nie tylko wzmacniają
konstrukcje, lecz pozwalają na precyzyjne ustalenie prostopadłości płozownicy
w stosunku do osi kadłuba. Z lewej burty rozróżniamy cięgło przednie lewe
i tylne lewe, z prawej przednie prawe i tylne prawe. Przestrzeń wewnątrz
płozownicy, gdzie działają siły skupione jest wypełniona dopasowanymi klockami.
Wypełnienia te znajdują się w prze krojach pod burtami kadłuba i w miejscu
zamocowania zaczepów want.
Maszt
i bom. Drzewca te wykonuje się z sosny lub ze świerku i mają one przekroje
kroplowe lub owalne. Dla zmniejszenia ciężaru masztu bomu wykonuje się
je puste wewnątrz. W celu poprawienia pracy żagla maszt ma swobodę obrotu
dookoła swej osi dzięki temu, te opiera się stopą masztu na czopie wstawionym
w kadłub. Dla wzmocnienia i usztywnienia masztu monotypu XV użyto dwóch
par salingów, przez które przechodzą cienkie, o średnicy 3 mm linki stalowe,
zwane wantami salingowymi. Długości want reguluje się za pomocą ściągaczy.
Przednia część bomu (szpona) posiada okucie, które pozwala na obrót bomu
względem masztu.
Płozy.
Komplet płóz składa się z dwóch płóz bocznych i jednej sterowej. Obecnie
w monotypie XV można używać nie tylko płóz fosforobrązowych lecz także
z blachy stalowej o grubości 10mm. Cienkie stalowe płozy stawiają mniejszy
opór czołowy w porównaniu z fosforobrązowymi, gdy muszą przebijać się przez
śnieg, zwłaszcza gdy wierzchnia warstwa jest pokryta skorupką lodową. Również
wąskie ostrze nie ubija śniegu lecz opiera się o lód, podczas gdy szerokie
ostrze fosforobrązowej płozy ubija śnieg, zwłaszcza gdy jest on zmrożony.
Nawet przy niewielkiej grubości zmrożonego śniegu, ostrze płozy fosforobrązowej
nie dochodzi do lodu wskutek czego opór płozy jest bardzo duży. Płaza stalowa
wykazuje wtedy swą wyższość.
Klasyczna
płoza monotypu XV składa się z:
a)
korpusu wykonanego z jesionu, dębu lub brzozy,
b)
ostrza wykonanego z brązu fosforowego, charakteryzującego się doskonałym
poślizgiem. Ostrze w postaci odlewu z brązu łączy się z korpusem drewnianym
przy pomocy pięciu śrub stalowych M-8.
Płozy
boczne są zawieszone na sworzniu stalowym o średnicy 16 mm w obsadach płóz
bocznych i mają możliwość obrotu w płaszczyźnie pionowej. Płoza sterowa
umieszczona jest pod rufą ślizgu i służy jako ster obracany przy pomocy
koła sterowego i systemu linek sterowych. Amortyzowanie rufy realizowane
jest przy pomocy sprężyny.
Ożaglowanie.
Użyto ożaglowania typu ket, zapewniającego wysoką sprawność aerodynamiczną.
Jako elementy usztywniające powłokę żagla użyto pięć listew jesionowych,
wpuszczanych w naszyte na żagiel kieszenie. Listwy te mogą iść przez całą
szerokość żagla. Podczas trymowania żagiel bawełniany zmienia swoje wymiary,
dlatego przy szyciu należy mieć na uwadze że późniejsze wymiary mogą zmienić
się, ale winny mieścić się w granicach określonych przez przepisy klasowe.
łatwo jest stwierdzić czy żagiel odpowiada przepisom klasowym ponieważ
na drzewcach maluje się opaski kontrolne wyznaczające tolerancje w jakich
muszą znajdować się rogi fałowe i szotowe
|
|