|
BOJER
DN
W
roku 1937 gazeta 'Detroit News' rozpisała konkurs stawiając za zadanie
zaprojektowanie atrakcyjnego niedrogiego sprzętu, który możnaby spopularyzować
do zabaw na lodzie. W wyniku tego konkursu powstał mały ślizg z przednią
płozą sterującą, a jego konstruktor William D. Sarns z Michigan uzyskał
pierwszą nagrodę. Od pierwszych liter tytułu gazety i powierzchni pomiarowej
wyrażonej w stopach kwadratowych powstała nazwa ślizgu 'DN-60'.
Żeglarze
Europy zainteresowali się ślizgiem DN około roku 1960 i zaczęto go budować
w Holandii, Niemczech, Austrii, Belgii, a nawet w Jugosławii i na Węgrzech.
Łatwość i szybkość z jaką DN zaczął rozpowszechniać się na kontynencie
Europejskim można wytłumaczyć tym, że po II wojnie światowej żeglarze lodowi
Europy nie mieli własnego międzynarodowego związku i własnych nowoczesnych
klas. W 1966 roku plany DN trafiły do Polski i do najbliższego sezonu lodowego
zbudowano u nas 30 ślizgów. W roku 1972 ilość ślizgów DN-60 w Polsce przekroczyła
200. W 1967r. plany DN-60 dotarły do (byłego) ZSRR gdzie natychmiast ta
konstrukcja rozpowszechniła się.
Obecnie
pod względem liczby zbudowanych jednostek ślizg DN-60 znajduje się na pierwszym
miejscu. Atrakcyjność tego ślizgu polega na stworzeniu możliwości kontaktów
międzynarodowych, niekłopotliwym transporcie, montażu, a przede wszystkim
na tym, że jest on dostępny dla każdego Dzięki prostej budowie i technologii
można go zbudować samemu przy użyciu oficjalnych planów i aktualnych przepisów
IDNIYRA. Mimo, że istnieją oficjalne plany, to ślizgu DN nie można nazwać
monotypem, bowiem dopuszczalne tolerancje są tak duże, że dwa ślizgi zbudowane
według tych samych planów i zgodnie z nimi mogą bardzo różnić się między
sobą.
KONSTRUKCJA
Kadłub
- konstrukcji drewnianej o długości całkowitej ok. 366cm, szerokości ok.
50cm, jest pokryty sklejką o grubości 3-6mm. Burty świerkowe (w regatowych
wersjach z drzew egzotycznych, sosny
kanadyjskiej,
sosny syberyjskiej) o grubości od 16mm do25 mm. W celu wzmocnienia można
stosować oblaminowanie tkaniną szklaną. Aby kadłub mógł łatwiej znosić
obciążenia pochodzące od masztu, pod kadłubem znajduje się napina w postaci
linki stalowej opartej na ramieniu napinacza. Na burtach znajdują się listwy
o maksymalnych wymiarach 25x25 mm służące do chwytania oraz wzmocnienia
kokpitu i nie wchodzą one w wymiary kadłuba. Kadłub od spodu poza kokpitem
może być pokryty sklejką. W przedniej części kadłuba w stewie dziobowej
jest zamontowana oś trzonu sterowego (sektora przedniego) z płozą sterową.
Sterowania dokonuje się za pomocą rumpla, z którego ruch poprzez kolumnę
sterową (sektor tylny) i sterociągi (lub też pojedyńczy, sztywny i niesymetryczny
sterociąg) przenosi się na płozę sterową.
Płozownica
- długości 242cm najczęściej wykonana jest z drewna liściastego (najlepszy
jest jesion). Dozwolone jest wzmocnienie włóknem szklanym. Stosuje się
też płozownice wykonane w całości z laminatów.
Płozy
boczne mocowane są w tzw. szczękach wykonanych z aluminium (lub w regatowych
wersjach z tytanu bądź włókien węglowych). Istnieje dowolność rozwiązań
dla szczęk (obsad) przy spełnieniu wymagań wymiarowych. W ślizgu DN można
używać różnych rodzajów płóz zalegnie od rodzaju lodu. Najczęściej są stosowane
płozy z blachy stalowej oraz płozy z korpusem drewnianym i ostrzem z kątownika
lub teownika (regatowe - korpus drewniany wzmacniany włóknem węglowym).
Płoza sterowa musi być wyposażona w hamulec postojowy.
Maszt
o długości 468cm może być wykonany z drewna lub aluminium - drewniane maszty
posiadają zazwyczaj wzmocnienia z włókna szklanego lub węglowego. W regatowych
ślizgach używa się najczęściej masztów z kompozytów weglowych.
Bom
o długości 274cm również może być wykonany z drewna lub aluminium. Zarówno
maszt jak i bom winny posiadać konstrukcyjną likszparę i niedozwolone jest
stosowanie przeciętej rurki lub szyny.
Żagiel
może być wykonany z dowolnego materiału o grubości 0,2-0,3mm i maksymalnej
szerokości brytów 920mm. Żagiel posiada cztery kieszenie na listwy. Dozwolone
jest refowanie żagla. Żagiel ślizgu DN musi posiadać jedno okno dowolnego
kształtu o powierzchni 645-3871cm2. Wewnątrz żagla wzdłuż jego liku przedniego
winna biec stalowa linka od głowicy żagla, zakończona pętlą u dołu, łączącą
się z okuciem rogu halsowego. Ta linka zapobiega nadmiernemu wyciągnięciu
przedniego liku i zabezpiecza jego właściwą długość. Na obu stronach żagla
są naszyte litery DN oraz nadany numer.
Takielunek.
Olinowanie stałe wykonuje się z linek stalowych o grubości minimalnej 3mm.
Fał nie może mieć grubości mniejszej niż 2,4mm. Naciąg (napinacz) kadłuba
winien biec od stewy dziobowej do przedniej krawędzi płozownicy lub do
stewy rufowej i winien spoczywać na wsporniku o wysokości minimalnej 102mm.
Dozwolone są wszelkie okucia i ściągacze umożliwiające regulację długości
olinowania i położenia pięty masztu. Szot winien przechodzić przez 6 bloków.
Cztery bloki winny być zamocowane poza tylną krawędzią kokpitu, dwa na
bomie. Jeden bloczek musi być umocowany do bomu w odległości max 304 mm
od masztu. Jeden bloczek musi być umieszczony na głowicy kolumny sterowej.
Wolno stosować tylko bloki pojedyncze.
|
|