|
MOTOROWODNE MAZURY
Poradnik Motorowodniaka
Pytanie:
Czy
na Mazurach są ograniczenia, jeśli chodzi o ciąganie np. narciarza wodnego?
Odpowiedz:
Zezwala się na uprawianie narciarstwa wodnego lub sportu na podobnym sprzęcie
oraz holowania statków powietrznych za statkami żeglugi śródlądowej wyłącznie
w miejscach wyznaczonych oraz oznakowanych znakami żeglugowymi informacyjnymi,
w pasie wody o szerokości 250 m od krawędzi brzegu, na jeziorach: Roś,
Seksty, Śniardwy, Tałty, Tałtowisko, Jagodne, Niegocin, Kisajno, Dargin,
Mamry (właściwe), Święcajty, Ryńskie, Bełdany, Nidzkie, Necko i Białe.
(podstawa prawna: Zarządzenie Dyrektora Urzędu Żeglugi
Śródlądowej w Giżycku z dnia 25 kwietnia 2006 r. w sprawie szczegółowych
warunków bezpieczeństwa ruchu i postoju statków na śródlądowych drogach
wodnych - zobacz
w formacie PDF)
Ponadto: Sternik
holujący musi posiadać stosowną licencję na holowanie narciarza
lub spadochronu (są to dwie różne licencje). Licencje otrzymuje się po
ukończeniu szkolenia i pozytywnym zaliczeniu egzaminu.
Pytanie:
Jak
obecnie wygląda sprawa przeglądu technicznego i rejestracji jachtu, czy
jest on obowiązkowy?
Odpowiedz:
Obecnie (sezon 2008), nie
ma obowiązku rejestracji jachtów motorowych
o mocy silnika do 15kW. Nie ma też obowiązkowych przeglądów technicznych.
Podstawa prawna: Rozporządzenie
Ministra Sportu i Turystyki z dn. 11 kwietnia 2008r. w sprawie trybu rejestracji
statków używanych na wodach śródlądowych do uprawiania sportu i rekreacji
- Dz.U. Nr 72 z poz. 425 i 426) - zobacz
w formacie PDF
Pytanie:
Nie
posiadam żadnych uprawnień motorowodnych.
Czy mogę wypożyczyć jacht?
Odpowiedz:
Od
1 stycznia 2008r do prowadzenia motorowego
(motorówki) - nie_są wymagane żadne uprawnienia
motorowodne jeżeli moc silnika nie przekracza 10kW (ok. 13KM)
Podstawa prawna: (USTAWA
z dnia 23 sierpnia 2007 r. o zmianie ustawy o sporcie kwalifikowanym oraz
niektórych innych ustaw - Dz.U.
z 2007r. Nr 171 poz. 1208)
Pytanie:
Posiadam stary patent motorowodny wydany w roku XXXX. Czy mogę prowadzić
jacht?
Odpowiedz:
Oczywiście! Stare patenty zachowują swoją ważność.
Pytanie:
Czy patent żeglarza jachtowego pozwala na kierowanie jachtem z silnikiem
dowolnego rodzaju i o dowolnej mocy?
Odpowiedz:
Tak, pod warunkiem, że jest to jacht żaglowy, a silnik jest napędem
pomocnicznym. Przykład jachtu
żaglowego z silnikiem o mocy 50KM.
Do kierowania motorówką
czy jachtem motorowym z silnikiem o mocy powyżej 10kW (ok.13KM) wymagane
jest posiadanie patentu motorowodnego. Więcej na temat uprawnień do prowadzenia
jachtów na stronie pt.
Patenty
żeglarskie i motorowodne.
Pytanie:
Czy posiadając patent, a nie mając ukończonych 18lat mogę wypożyczyć
jacht?
Odpowiedz:
Osoba niepełnoletnia nie posiada pełnych zdolności do czynności prawnych,
a więc nie może być stroną umowy czarterowej. Może natomiast samodzielnie
(lub pod nadzorem) prowadzić jacht wynajęty przez osobę pełnoletnią, która
weźmie na siebie odpowiedzialność za ewentualne straty materialne. W praktyce
wszystko zależy od konkretnej firmy. Więcej na temat uprawnień do prowadzenia
jachtów na stronie pt.
Patenty
żeglarskie i motorowodne.
Pytanie:
Czy
na Mazurach można pływać nocą?
Odpowiedz:
W sezonie 2008 niestety żegluga dozwolona
jest
tylko
w porze dziennej (maksymalnie godzinę po zachodzie
słońca pod warunkiem, że jacht udaje się do przystani/brzegu).
W
ubiegłym sezonie 2007 - przepisy dopuszczały żeglugę nocną na wyznaczonych
akwenach - w tym roku przepisy zostały zaostrzone. Jacht płynący noca ma
obowiązek posiadać odpowiednie światła nawigacyjne (zgodne z przepisami).
Pytanie:
Czy
można nocować 'na dziko' (poza portem)?
Odpowiedz:
Nie istnieje przepis zabraniający postoju na dziko. Jeziora póki co są
własnością państwową i ogólnodostępną. Zawsze można stać przy_brzegu
na kotwicy (kotwicach).
Należy jednak pamiętać,
że
-
Według prawa (Ustawa Prawo Wodne
z dn. 18 lipca 2001r. z późniejszymi zmianami) właściciele nieruchomości
przyległych do jeziora bądź rzeki (powierzchniowych wód publicznych) mają
zakaz grodzenia działki w odległości mniejszej niż 1,5 m od linii brzegu,
a także zakazywania lub uniemożliwiania przechodzenia przez ten obszar.
Nie oznacza to jednak, że możemy tam biwakować - wolno nam jedynie tamtędy
przechodzić. Powyższy przepis nie dotyczy jednak terenów specjalnych
(rezerwat przyrody, teren wojskowy i inne specjalnego przeznaczenia - opis
poniżej), gdzie jest bezwzględny zakaz wychodzenia na brzeg.
-
Za wychodzenie na brzeg
(korzystanie z prywatnej własności, pozostawienie śmieci, załatwienie potrzeb
fizjologicznych itp.), będący czyjąś własnością (wejście na cudzy teren
- np. camping, pole namiotowe, gospodarstwo agroturystyczne) - właściciel
lub dzierżawca może pobierać opłatę.
-
Rezerwaty
przyrody (do których należy np. większość wysp na jeziorach
mazurskich oraz niektóre jeziora - przede wszystkim Nidzkie, Dobskie)
- zakaz cumowania i wychodzenia na brzeg.
-
Tereny leśne (przede
wszystkim cały obszar sąsiadujący z Puszczą Piską, a więc zachodni
brzeg jeziora Śniardwy oraz jezioro Bełdany oraz inne tereny
Lasów
Państwowych) - biwakowanie tylko w miejsach
wyznaczonych. (Ustwa o lasach - Dz.U. 2005 nr 45 poz. 435). Poza oczywistymi
sprawami jak zakaz śmiecenia, niszczenia mrowisk, roślinności (m.in. cumowanie
do drzew) itp. zabronione jest:
-
puszczanie
psów luzem,
-
hałasowanie,
-
w odległości do 100 m od granicy
lasu, zakaz wzniecania ognia (np. palenia
ognisk) poza miejscami wyznaczonymi przez nadleśniczego, oraz zakaz
korzystania z otwartego płomienia (np. grillowania).
-
Nie należy zapominać także o
tym, że w takich miejscach nie_obowiązuje ubezpieczenie od kradzieży.
Pytanie:
Jak
wygląda sprawa opłat portowych? Za co się płaci i ile?
Odpowiedz:
Wysokość opłat portowych reguluje wolny rynek, więc cena zależy od kalkulacji
właściciela przystani.
-
Średnio opłata wynosi 10-20zł
od jachtu - plus/lub zamiast opłata od każdej osoby w załodze. Wysokość
opłaty może być wyższa lub niższa i zależy od popularności danego
portu, jego wielkości, wachlarza świadczonych usług, udogodnień i innych
czynników mających wpływ na cenę np.: bojki cumownicze, woda i prąd na
keji, oświetlenie pomostów, monitoring, ochrona, sklep i/lub tawerna na
miejscu, koncerty w porcie, port osłonięty od wiatru/fal, głębokość i wielkość
basenu umożliwiająca wygodne manewrowanie jachtem itp..
-
W cenę opłaty portowej
oprócz samej opłaty za postój jest przeważnie wliczona możliwość pozostawienia
śmieci, umycia naczyń, pobieranie wody. W niektórych portach, gdy opłata
pobierana jest w zależności do ilości osób na pokładzie w cenę wliczone
jest także nielimitowane korzystanie z toalet.
-
Osobna opłata w większości
portów pobierana jest za korzystanie z natrysków i czasem za opróżnianie
zawartości toalet chemicznych. (Opróżnienie zbiornika toalety chemicznej
do ziemi lub do wody jest bezwzględnie i surowo karane!).
Pytanie:
Czy
można cumować do drzew?
Odpowiedz:
Cumowanie do_drzew jest zabronione i jako wykroczenie karane
mandatem. Mówi o tym Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia
28 kwietnia 2003 r. w sprawie przepisów żeglugowych na śródlądowych
drogach wodnych (dz. u. nr 212, poz. 2072, paragraf 7.04 pkt 3). Najlepiej
zaopatrzyć się przed rejsem w specjalny świder cumowniczy wkręcany grunt
lub po prostu wbić solidny palik.
Pytanie:
Czy można kierować jachtem/motorówką po spożyciu alkoholu?
Odpowiedz:
Sternik
musi być trzeźwy, gdyż w innym przypadku może stracić uprawnienia
żeglarskie i/lub motorowodne oraz prawo jazdy (podobnie jak
za kierowanie rowerem, czy samochodem po pijanemu). Kierowanie jachtem
lub motorówką pod wplywem alkoholu jest przestępstwem. Dodatkowo w przypadku
jakiegoś wypadku sternik odpowiada materialnie za ewentualne uszkodzenia,
gdyż umowa ubezpieczenia nie obowiązuje; w przypadku ofiar w ludziach -
może trafić do więzienia.
Cytat z Kodesku Karnego
Art. 178a. § 1. Kto,
znajdując się w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego,
prowadzi pojazd mechaniczny w ruchu
lądowym, wodnym lub powietrznym, podlega
grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat
2
§ 2. Kto, znajdując się
w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego, prowadzi na
drodze publicznej lub w strefie zamieszkania inny pojazd niż
określony w § 1, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia
wolności do roku.
Komentarz:
Jacht płynący na silniku jest pojazdem mechanicznym w rozumieniu
przepisów. Szlak żeglowny jakim są Wielkie Jeziora Mazurskie jest
(wodną) drogą publiczną, a jacht płynący pod żaglami, kajak,
czy rower wodny jest innym pojazdem.
Pytanie:
Czy
dokarmianie ptaków wodnych jest zabronione?
Odpowiedz:
Nie ma przepisu, który by tego zabraniał - jednak poprzez dokarmianie
ptacwa wodnego (szczególnie łabędzi i kaczek) czynimy tym zwierzętom
ogromną
krzywdę.
-
Ptaki przyzwyczajone latem do
obfitości pożywienia i rozleniwione brakiem konieczności jego zdobywania
- nie odlatują na zimę do cieplejszych krajów. W zwiazku z tym większość
z nich ginie zimą z wycieńczenia (jeziora, kanały i rzeki zamarzają
i ptak nie ma możliwości ani się pożywić ani napić!).
-
Tylko nielicznym udaje się przeżyć
- stłoczone całą zimę i dokarmiane w sztucznie utrzymywanych przez człowieka
niezamarzniętych częściach kanałów i rzek (przeważnie pod mostami).
-
Ponadto podając łabędziowi (ptak
wodny) suche pożywienie (przeważnie chleb) powodujemy poważne choroby przewodu
pokarmowego. Pożywienie ptactwa wodnego musi być mokre.
Pytanie:
Czy
można użyć silnika tylko w celu wejścia do portu/przystani znajdującej
się w strefie ciszy?
Odpowiedz:
Można, pod warunkiem, że jest to silnik
elektryczny. 'Strefa ciszy' to określenie potoczne - w przepisach
są wyszczególnione konkretne akweny, na których wprowadzono zakaz używania
jednostek pływających z silnikami spalinowymi.
-
Za ustalanie 'stref ciszy' odpowiadają
poszczególne samorządy. W niektórych przypadkach wydawane jest specjalne
zezwolenie (które posiadają np. statki żeglugi, motorówki policyjne i ratownicze).
-
Używanie silników spalinowych
jest
zabronione nie tylko ze względu na hałas (który w przypadku nowoczesnych
silników nie jest uciążliwy) ale przede wszystkim chodzi o zanieczyszczenia
- spaliny i resztki oleju dostające się do wody podczas pracy takiego silnika.
-
Dozwolone jest używanie w strefach
chronionych jedynie silników elektrycznych
- każdy duży jacht stacjonujący lub zamierzający pływać po jeziorze Nidzkim
lub Dobskim w taki silnik powinien być wyposażony.
-
Jeziora na
szlaku WJM objęte strefą ciszy:
-
jezioro Dobskie (rezerwat
przyrody)
-
jezioro Nidzkie (rezerwat
przyrody)
-
część jeziora Tajty (nie
mylić z jeziorem Tałty k. Mikołajek) - strefa chroniona oznakowana za pomocą
boi.
-
część jezior: Śniardwy (zat.
Kaczerajno), Bełdany (zat.Iznocka i północna część zatoki Wygryńskiej)
-
szlak boczny - jeziora Wojnowo,
Buwełno, Ublik Mały, Ublik Wielki
-
szlak boczny - jeziora Stręgiel,
Pozezdrze,
Gołdopiwo,
rzeka Sapina
-
Strefy ciszy tworzone są w celu
ograniczenia liczby jachtów na danym akwenie, w związku z ochroną przyrody.
Jeżeli przewidujemy, że nasz jacht nie będzie miał możliwości wypłnięcia
z portu (np. z powodu dopychającego wiatru) bez pomocy silnika spalinowego
(z powodu swojej masy lub braku silnika elektrycznego) - powinniśmy wybrać
do żeglugi inny akwen nie znajduący się pod szczególną ochroną. Naruszenie
przepisów dotyczących strefy ciszy podlega karze grzywny.
Zobacz
pełny wykaz jezior
objętych zakazem używania silników spalinowych w województwie warmińsko-mazurskim
- lub inaczej
wykaz
jezior znajdujących się w tzw. strefie ciszy.
UWAGA:
Nie mylić jezior objętych zakazem używania silników spalinowych
z zakazem używania silników motorowych (boje ze znakiem przekreślonej
śruby).
Pytanie:
Jak prawidłowo uruchomić silnik zaburtowy?
Odpowiedz:
Poniższa instrukcja dotyczy większosci małych silników zaburtowych z
wbudowanym zbiornikiem paliwa (najczęściej spotykane na Mazurach).
-
Odkręć odpowietrznik w zbiorniku
paliwa (najczęściej plastikowa śruba-korek znajdująca się na korku od wlewu
paliwa)
-
Odkręć kranik dopływu paliwa
(najczęściej z boku obudowy silnika).
-
Włącz ssanie (najczęściej z
przodu obudowy silnika)
-
Najważniejsze
- zanurz stopę silnika w wodzie (opuść silnik na pantografie) -
pod żadnym pozorem nie wolno uruchamiać silnika 'na sucho'.
-
Sprawdź czy przełącznik biegów
jest w pozycji 'na luzie'.
-
Ustaw manetkę w pozycji rozruchowej
(najczęściej jest oznaczona).
-
Pociągnij energicznie 'szarpanką'
nie więcej niż dwa-trzy razy (bez gazu).
-
Wyłącz ssanie
-
Ustaw manetkę 'na małym gazie'
i uruchom silnik energicznym pociągnięciem 'szarpanki'. Jeżeli silnik jest
sprawny i nie jest jakimś wynalazkiem z minionej epoki - nie ma możliwości,
aby nie zapalił.
-
Jeżeli silnik nie zapalił lub
zapalił i zgasł - zanim urwiesz 'szarpankę' :-) sprawdź jeszcze raz, czy
wszystkie powyższe kroki wykonałeś poprawnie. Wielokrotne pociąganie 'szarpanką'
w szczególności 'na ssaniu' - najczęściej kończy się zalaniem świecy
i silnik nie zapali.
Pytanie:
Jak działa ster strumieniowy w dużym jachcie? Gdzie jest umieszczony
i czym napędzany?
Odpowiedz:
Jest to turbina napędzana na jachtach przeważnie silnikiem elektrycznym,
umiejscowiona pod lustrem wody na dziobie jachtu z osią obrotu prostopadłą
do osi jachtu (rura na wylot z jednej burty na drugą). Turbina pompuje
wodę z jednej strony jachtu na drugą odpychając w ten sposób dziób w żądanym
kierunku (bokiem). Umiejscowienie turbiny jest na burcie nad wodą oznaczone
specjalną naklejką (zobacz foto - naklejka
informacyjna steru strumieniowego). Turbiną steruje się za pomocą
specjalnej manetki lub jojsticka (zobacz foto - manetka
steru strumieniowego).
Pytanie:
Od
kiedy czynne są śluzy?
Odpowiedz:
Śluzy Guzianka
i Karwik
oficjalnie są czynne dla żeglarzy od 1maja. Jeżeli płyniesz w nietypowym
okresie (kwiecień lub koniec września) - najlepiej upewnij się telefonicznie
(numery telefonów na stronach - linki powyżej). Śluzowanie w Polsce jest
płatne. Godziny otwarcia śluz na WJM
-
- maj, wrzesień, październik
- 7.00 - 20.00
-
- czerwiec, lipiec, sierpień
- 7.00 - 21.00
Ceny śluzowania:
-
jacht - do godz. 15:00 - 5,52zł;
po godz. 15.00 - 11,04zł
-
kajak - do godz. 15:00
- 3,12zł; po godz. 15.00 - 6,24zł
-
uczniowie i studenci - zniżka
Pytanie:
Gdzie
znajdę godziny otwarcia mostu obrotowego na kanale Giżyckim?
Odpowiedz:
Godziny otwarcia oraz opis działania zabytkowego mostu wraz z krótkim filmem
pokazującym jego działanie są na podstronie - Most
obrotowy w Giżycku.
Pytanie:
Czy miejsca niebezpieczne na szlaku są oznakowane?
Odpowiedz:
Większość
miejsc niebezpiecznych takich jak podwodne kamienie czy mielizny -
jest
oznakowana, ale nie wszystkie.
Szczególna
ostrożność wskazana jest w przypadku wypłynięcia poza szlak
żeglowny. O końcu wód żeglownych informują stosowne znaki - biały kwadrat
z czerwoną obwódką i stosownym napisem (niestety tylko w języku Polskim).
Mniej doświadczonym sugerujemy
płynięcie wzdłuż bardzo dobrze oznakowanego toru wodnego, przeznaczonego
dla statków pasażerskich. Szlak oznakowany jest za pomocą trzech rodzajów
boi.
-
Zielone boje w kształcie
stożka - mijamy lewą burtą płynąc na północ (w kierunku Węgorzewa)
i prawą burtą, gdy płyniemy na południe.
-
Czerwone boje w kształcie
walca - mijamy prawą burtą płynąc na północ (w kierunku Węgorzewa)
i lewą burtą, gdy płyniemy na południe.
-
Okrągłe boje w zielone i
czerwone pasy - oznaczają rozwidlenie/rogałęzienie szlaku.
Inne miejsca na szlaku, w
którzych należy zachować szczególną ostrożność
-
Jezioro Niegocin - wejście
do portu YELLOW (zobacz
na mapie) - wpływając do tego portu należy uważać na kamienną mieliznę
u wejścia do tej przystani (pozostałość po niedokończonym przedłużeniu
falochronu). Miejsce co prawda jest oznaczone bojkami, ale pomimo tego
wiele osób ląduje na kamieniach. Kamienie w tym miejscu są wyjątkowo ostre
i mogą uszkodzić silnik lub kadłub jachtu. Wpływać należy od strony wschodniej
pomiędzy czerwoną i zieloną boją oznaczającą wejście, najlepiej w pobliżu
falochronu starego portu węglowego. Trzymać się prawej strony wpływając
do portu i lewej wychodząc (zdarza się, że boje zdryfuje w stronę kamieni).
(zobacz fotorelację Tes
Dreamer na kamieniach...)
Pytanie:
Aby wędkować na Mazurach potrzebuję zezwolenia? Czy można wędkować
z jachtu żaglowego?
Odpowiedz:
Według przepisów polskiego prawa: Do amatroskiego polowu ryb na wodach
publicznych wymagane jest posiadanie przy sobie podczas wędkowania - karty
wędkarskiej (poświadczającej znajomość przepisów np. okresów i wymiarów
ochronnych na połów ryb) oraz odpowiedniego
zezwolenia na połów ryb na danym akwenie (dotyczy to wszystkich jezior).
-
Kartę wędkarską uzyskuje
się w Polskim Zwiazku Wędkarskim po zdaniu egzaminu - zezwolenie wykupuje
się u dzierżawcy danego jeziora na którym wędkujemy lub w dowolnym sklepie
wędkarskim lub urzędzie pocztowym.
-
Z obowiązku posiadania karty
wędkarskiej są zwolnione:
-
osoby do lat 14, z tym
że mogą one uprawiać amatorski połów ryb wyłącznie pod opieką osoby
pełnoletniej posiadającej taką kartę.
-
cudzoziemcy przebywający czasowo
na terenie Polski (konieczne jedynie zezwolenie).
-
Istnieje możliwość połowów na
tzw. wędkarskich łowiskach
specjalnych (na Mazurach jest ich kilkanaście - zamknięte jeziora,
stawy hodowlane), gdzie po uiszczeniu opłaty za możliwość połowu nie wymagane
są żadne dokumenty.
-
Łódź służaca do połowu (np.
wędkowanie z jachtu) musi być zarejestrowana. Za brak rejestracji
sprzętu pływającego służącego do połowu grozi kara grzywny.
-
Mandaty karne za drobne wykoroczenia
wynoszą od 100-300zł. Np. za połów raka błotnego - 300zł, za brak rejestarcji
200zł.
Za nielegalny połów ryb
grozi odpowiedzialność karna, konfiskata sprzętu, a w skrajnych przypadkach
nawet łodzi. Nad legalnościa połowu czuwa m.in. powołana do tego celu Państwowa
Straż Rybacka, z uprawnieniami podobnymi do Policji (strażnicy są uzbrojeni
w broń palną, posiadają szybkie łodzie motorowe) oraz Społeczna Straż Rybacka.
(Podstawa
prawna: USTAWA z dnia 18 kwietnia 1985 r. o rybactwie śródlądowym Dz. U.
1999 r. Nr 66 poz. 750 oraz późniejsze zmiany)
Pytanie:
Gdzie można kupić/wypożczyć kapok dla dziecka ważacego 15kg?
Odpowiedz:
Niewiele firm czarterowych posiada w wyposażeniu swoich jachtów specjalne
środki ratunkowe dla dzieci, a szkoda. Dlatego w środek ratunkowy dla swojego
dziecka należy zaopatrzyć się przed rejsem we własnym zakresie. Kamizelka
ratunkowa dla dzieci do 20kg (tak to się nazywa) jest produkowana przez
jedną z polskich firm specjalizujących się w produkcji atestowanych środków
ratunkowych. Koszt takiej kamizelki to ok.100-150zł, jednak bezpieczeństwo
dziecka jest bezcenne.
Pytanie:
Widziałem podczas rejsu psa w kapoku. Czy to nie przesada?
Odpowiedz:
Kapok nie chroni psa przed utonięciem - każdy pies umie pływać.
Psia kamizelka znacznie
ułatwia wyciągnięcie zwierzęcia z wody na
pokład w razie wypadnięcia/wyskoczenia za burtę (niektóre psy same wyskakują
do wody za ptactwem). Kapok posiada specjalne uchwyty przeznaczone do tego
celu.
Pytanie:
Co to jest wc chemiczne i jak działa?
Odpowiedz:
Na mazurskich jachtach najczęściej spotyka się składane z dwóch części
toalety turystyczne.
-
Górną część stanowi deska
sedesowa zintegrowana ze zbiornikiem wody przeznaczonej do spłukiwania.
Spłukiwanie odbywa się przy użyciu pompki (zazwyczaj ręcznej).
-
Dolną część toalety stanowi
zbiornik
na fekalia wyposażony we wskaźnik napełnienia oraz zawór zapobiegający
przypadkowemu rozlaniu się zawartości.
Do poprawnego działania takich
toalet przeznaczone są odpowiednie środki chemiczne.
-
Pierwszy (niezbędny)
- przeznaczony do zbiornika na fekalia - rozpuszcza zgromadzone w zbiorniku
nieczystości. Ilość płynu w stosunku do ilości wody uzupełniającej zależy
od stężenia płynu i jest wyszczególniona na butelce. Zaleca się stosowanie
tylko i wyłącznie płynu oryginalnego. Podróbki najczęściej nie rozpuszczają
właściwie zawartości zbiornika i jego opróżnienie może być utrudnione,
a na pewno niezbyt przyjemne.
-
Drugi stosuje się do zbiornika
wody (użycie wskazane). Jego zadaniem jest eliminowanie zapachów i ułatwienie
utrzymania miski klozetowej w czystości. Jest to zwykle detergent z dodatkiem
środków zapachowych.
-
Trzecim ważnym elementem jest
specjalny papier toaletowy łatworozpuszczalny w płynie używanym w zbiorniku
dolnym (nie zatyka odpływu przy wypróżnianiu toalety). Papier dedykowany
do toalet chemicznych jest stosunkowo drogi. Ostatecznie można użyć któregoś
z delikatnych-'normalnych' papierów toaletowych - trzeba jednak
wcześniej przetestować jego rozpuszczalność np. w słoiku z wodą i odrobiną
płynu przeznaczonego do dolnego zbiornika.
Toaleta chemiczna ze względu
na ograniczoną pojemność zbiornika i konieczność jego mało przyjemnego
opróżniania powinna służyć jedynie w nagłej potrzebie. Zaleca się
korzystać z sanitariatów na brzegu, przed wypłynięciem, aby ograniczyć
konieczność korzystania z toalety chemicznej do minimum. Nawet
raz użyta toaleta chemiczna powinna być opróżniona po max 3 dniach.
Pytanie:
Gdzie można zakupić środki do WC chemicznego?
Odpowiedz:
Nie ma potrzeby tego robić, gdyż jacht wypływający w rejs otrzymuje zazwyczaj
wystarczającą ilość płynu do WC. Jeżeli obawiamy się, że nie wystarczy
- można dokupić płyn w dowolnym sklepie żeglarskim na Mazurach lub na jednej
z nawodnych stacji benzynowych.
Pytanie:
Na jak długo (i dla ilu osób) starcza płynu do WC chemicznego oraz gdzie
sie taki pojemnik wypróżnia i ile to kosztuje?
Odpowiedz:
Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy od częstotliwości
korzystania. Zbiornik toalety chemicznej wyposażony jest z reguły we wskaźnik
zapełnienia i po jego wskazaniach widać czy należy toaletę opróżnić. Koszt
opróznienia zbiornika zależy od miejsca w którym to robimy i z reguły nie
przekracza 10-15zł. Zbiorniki toalet chemicznych należy wypróżniać bezwzględnie
TYLKO w wyznaczonych do tego miejscach w porcie. Zabronione
i surowo karane jest opróżnianie do jeziora lub do ziemi. Jeżeli zauważysz
takie działanie - zrób zdjęcie i wezwij policję!
Wszyscy chcemy, aby jeziora były czyste i pełne (żywych) ryb!
Pytanie:
Czy można na Mazurach korzystać z toalet morskich z bezpośrednim odpływem
za burtę?
Odpowiedz:
Polskie prawo zabrania odprowadzania nieoczyszczonych ścieków ze statku/jachtu
do wody. Jacht wyposażony w urządzenia sanitarne powinien być wyposażony
w stały zbiornik na nieczystości, opróżniany do urządzenia odbiorczego
na lądzie.
Dotyczy to także jachtowych
zlewozmywaków - nie powinno się ich używać do mycia naczyń.
Podstawa prawna: Prawo Wodne,
Ustawa z dnia 18 lipca 2001r, dział III Ochrona wód rozdział 1, art. 48.
Pytanie:
Jeżeli jacht nie jest wyposażony w kabinę wc, to gdzie można pójść 'za
potrzebą'?
Odpowiedz:
Doświadczeni żeglarze mają na to tysiąc sposobów. Najważniejsze - nigdy
nie robić tego pod wiatr :-)
Najlepiej dopłynąć do brzegu
i zrobić to w cywilizowanych warunkach w porcie. Jeżeli do portu jest zbyt
daleko - dopłynąć do brzegu i zrobić to w ustronnym miejscu (nigdy na ścieżce);
pamiętając jednocześnie o zabraniu ze soba oprócz papieru toaletowego -
saperki, za pomocą której zakopujemy nasze skarby.
W przypadkach nagłych pozostaje
tradycyjne wiaderko, napełnione w jednej trzeciej wodą.
Pytanie:
Jeżeli nie można zmywać naczyń w jachtowym zlewozmywaku, to gdzie?
Odpowiedz:
Jachtowy zlewozmywak jest nim tylko z nazwy. Służy głownie do płukania
szlkanek itp. Naczynia mocno zabrudzone powinno sie myć w porcie w specjalnie
do tego przeznaczonym miejscu. Jeżeli cumujemy 'na dziko' - naczynia myjemy
na brzegu w możliwie największej odległości od jeziora (nigdy w jeziorze).
Detergent zawarty w płynie do mycia naczyń oraz tłuszcz jest bardzo szkodliwy
dla środowiska.
Dawniej myło się naczynia
piaskiem bezpośrednio w jeziorze, jednak wówczas jachtów było kilkaset
na całych Mazurach - obecnie są ich tysiące.
|
ZOBACZ TEŻ: Poradnik
kupującego jacht / silnik / motorówkę
|
|