MOST OBROTOWY NA KANALE ŁUCZAŃSKIM - GIŻYCKOGODZINY OTWARCIA MOSTU DLA ŻEGLUGI1. W miesiącach maj - czerwiec oraz wrzesień - październik - w przypadku potrzeby uruchomienia przeprawy, obiekt będzie otwierany dla ruchu wodnego po wcześniejszym uzgodnieniu z obsługą mostu. Godzinę przeprawy będzie ustalać obsługa w niżej wymienionych godzinach: Otwierany dla ruchu wodnego po wcześniejszym uzgodnieniu z obsługą mostu:
W przypadku jeżeli jednostka pływająca nie powiadomi o chęci przepływu, a dopłynie do obiektu mniej niż 15 minut przed otwarciem mostu dla ruchu kołowego, będzie zmuszona do oczekiwania na kolejne otwarcie. 2. W terminie 10 czerwca - 31 sierpnia 2020 most otwierany będzie dla ruchu wodnego i przejezdny dla ruchu kołowego w niżej wymienionym przedziale godzinowym: Otwierany dla ruchu wodnego:
Przejezdny dla ruchu kołowego:
3. W okresie listopad - marzec most będzie zamknięty dla ruchu wodnego. 4. Pojazdy i jednostki pływające uprzywilejowane, biorące udział w akcjach ratunkowych będą przepuszczane, a most będzie otwierany i przejezdny poza ustalonymi godzinami, zarówno dla ruchu kołowego jak i wodnego. Kontakt telefoniczny z obsługą mostu: tel. komórkowy 726 888 878 Zarządzający obiektem: Zarząd Dróg
Powiatowych w Giżycku tel.693 979 706.
CZY MOŻNA PRZEPŁYWAĆ POD MOSTEM, GDY JEST ZAMKNIĘTY DLA RUCHU WODNEGO?Tak, o
ile nasza łódź zmieści się w jego prześwicie, a
sygnalizator świetlny nie zabrania przejścia. Podstawa prawna: Rozporządzenie
Ministra Infrastruktury z dn. 28 kwietnia 2003r.
w sprawie przepisów żeglugowych na śródlądowych
drogach wodnych (Dz. U. Nr 212, poz. 2072)
- § 6.26. HISTORIA MOSTU Most obrotowy został zbudowany w
1889r. przez firmę Beuchelt & Co. Grünberg in
Schlesien z.Zielonej Góry. Most zbudowano w celu
zapewnienia dogodnego połączenia miasta z Twierdzą
Boyen zbudowaną w latach 1844-1857. Ówcześni
inżynierowie skonstruowali ponad 20-to metrowej
długości i 8-mo metrowej szerokości ruchome
przęsło o oryginalnym sposobie zwodzenia w bok, a
nie do góry jak to się odbywało w tradycyjnych
tego rodzaju konstrukcjach.
Most ważący ponad 100 ton za pomocą
odpowiednich przełożeń może być obracany ręcznie
przez jednego operatora. W latach 1960-1970 w
ramach modernizacji, most został wyposażony w
napęd elektryczny. W latach 60-tych zainstalowano
napęd elektryczny co doprowadziło do zniszczenia
nabrzeża (przez silne uderzenia). Most więc
rozebrano, a na jego miejsce postawiono most
saperski. Ten ostatni nie został przez mieszkańców
zaakceptowany. Dopiero od 1993r. po przywróceniu
stanu pierwotnego, most obrotowy został ponownie
otwarty. Obecnie jego obsługa odbywa się ręcznie,
zgodnie z pierwotnym założeniem
konstruktorów.
Cała operacja otwierania mostu zajmuje jednemu człowiekowi ok. 5min. Jest jedną z niewielu tego typu konstrukcji w Europie. Most otwierany jest według dziennego rozkładu dostosowanego do rozkładu rejsów statków Żeglugi Mazurskiej. Zdjęcie przedstawia giżycki most na początku XXw. Na drugim planie zamek z nieistniejącym już dziś skrzydłem z wieżyczką JAK TO DZIAŁA?
MOST OBROTOWY GIŻYCKO - KAMERY ONLINESTATYSTYKAW 2003 roku most był obracany 820 razy (w 2002 - 760). Kanałem Łuczńskim przepłynęło 19.828 jednostek (w 2002 - 22738), z czego najwięcej w sierpniu 7813 i w lipcu 7048.WARTO WIEDZIEĆPodobną konstrukcję można zobaczyć także w Międzyrzeckim Rejonie Umocnionym (MRU) w okolicach miejscowości Kursko k/ Międzyrzecza. Zbudowany w 1937r. most z zewnątrz bardzo przypomina giżycki i także otwiera się na bok, z tą jednak różnicą, że był napędzany silnikiem. Przez wiele lat nieczynny. Uruchomiony w lipcu 2012. |
|