Most Obrotowy Giżycko -
          >> mazury.info.pl << -
ZOBACZ TEZ...
  • ŻEGLARSTWO
  • MAZURSKIE ATRAKCJE

  • .

    .
    STRONA GŁÓWNA
  • mazury.info.pl

  • .

    .
    GIŻYCKO ATRAKCJE
  • TWIERDZA BOYEN
  • MOST OBROTOWY
  • KONCERTY ORGANOWE
  • LAS MIEJSKI
  • JEZIORA

  • .

    MOST OBROTOWY GIŻYCKO

    na kanale Łuczańskim

    GODZINY OTWARCIA MOSTU DLA ŻEGLUGI

    GODZINY OTWARCIA MOSTU W SEZONIE LETNIM

    W lipcu i sierpniu 2017 r.  most będzie otwierany dla ruchu wodnego i przejezdny dla ruchu kołowego w wymienionym przedziale godzinowym:

    Otwierany dla ruchu wodnego:
    •  08.05 - 08.25
    •  10.35 - 11.25
    •  12.05 - 12.55
    •  13.35 - 14.25
    •  16.05 - 17.25
    •  18.35 - 18.55
    •  20.35 - 21.15

     Przejezdny dla ruchu kołowego:
    •  08.30 - 10.30
    •  11.00 - 12.00
    •  13.00 - 13.30
    •  14.30 - 16.00
    •  17.30 - 18.30
    •  19.00 - 20.30
    •  21.20 - 08.00

    GODZINY OTWARCIA MOSTU POZA SEZONEM

    Kwiecień - czerwiec oraz wrzesień - październik 2017  - w przypadku potrzeby uruchomienia przeprawy, obiekt będzie otwierany dla ruchu wodnego po wcześniejszym uzgodnieniu z obsługą mostu. Godzinę przeprawy będzie ustalać obsługa w niżej wymienionych godzinach:

    Otwierany dla ruchu wodnego:
    •  10.35 - 10.55
    •  12.05 - 12.55
    •  13.35 - 14.25
    •  16.05 - 17.25
    Przejezdny dla ruchu kołowego:
    •  11.00 - 12.00
    •  13.00 -13.30
    •  14.30 - 16.00
    •  17.30 - 10.30

    UWAGA: W przypadku jeżeli jednostka pływająca nie powiadomi o chęci przepływu, a dopłynie do obiektu mniej niż 15 minut przed otwarciem mostu dla ruchu kołowego, będzie zmuszona do oczekiwania na kolejne otwarcie.

    W okresie listopad-marzec  most będzie zamknięty dla ruchu wodnego.

    Pojazdy i jednostki pływające uprzywilejowane, biorące udział w akcjach ratunkowych będą przepuszczane, a most będzie otwierany i przejezdny poza ustalonymi godzinami, zarówno dla ruchu kołowego jak i wodnego.


    Kontakt telefoniczny z obsługą mostu:
    tel. komórkowy 694 416 394
    tel. stacjonarny 87 428 12 56
     radiotelefon: 9 kanał pasma morskiego; 156,450 MHz.

    HISTORIA MOSTU

    Most obrotowy został zbudowany w 1889r. przez firmę Beuchelt & Co. Grünberg in Schlesien z.Zielonej Góry. Most zbudowano w celu zapewnienia dogodnego połączenia miasta z Twierdzą Boyen zbudowaną w latach 1844-1857. Ówcześni inżynierowie skonstruowali ponad 20-to metrowej długości i 8-mo metrowej szerokości ruchome przęsło o oryginalnym sposobie zwodzenia w bok, a nie do góry jak to się odbywało w tradycyjnych tego rodzaju konstrukcjach. 
    -
    Widok
                                    konstrukcji Most
                                    otwarty dla żeglugi
    -
    Most ważący ponad 100 ton za pomocą odpowiednich przełożeń może być obracany ręcznie przez jednego operatora. W latach 1960-1970 w ramach modernizacji, most został wyposażony w napęd elektryczny. W latach 60-tych zainstalowano napęd elektryczny co doprowadziło do zniszczenia nabrzeża (przez silne uderzenia). Most więc rozebrano, a na jego miejsce postawiono most saperski. Ten ostatni nie został przez mieszkańców zaakceptowany. Dopiero od 1993r. po przywróceniu stanu pierwotnego, most obrotowy został ponownie otwarty. Obecnie jego obsługa odbywa się ręcznie, zgodnie z pierwotnym założeniem konstruktorów. 
     
    Otwieranie... Most otwarty dla żeglugi

    Cała operacja otwierania mostu zajmuje jednemu człowiekowi ok. 5min. Jest jedną z niewielu tego typu konstrukcji w Europie. Most otwierany jest według dziennego rozkładu dostosowanego do rozkładu rejsów statków Żeglugi Mazurskiej.

    Most
                            przed laty
    Zdjęcie przedstawia giżycki most na początku XXw.
    Na drugim planie zamek z nieistniejącym już dziś skrzydłem z wieżyczką

    JAK TO DZIAŁA?

    • Aby otworzyć most operator najpierw zdejmuje blokady, unosi 100-tonowe przęsło do góry przy pomocy specjalnych przełożeń kołem-korbą w wartowni; następnie wkłada korbę w specjalne gniazdo i obraca całą konstrukcję idąc wokół otworu i pchając drążek (handszpak). Korba obraca kołem zębatym zamontowanym w przęśle, które przesuwa się po szynie zębatej w kształcie łuku. Cały most zawieszony jest na dwóch kołach, które spoczywają na szynie w kształcie okręgu oraz wspomnianej szynie zębatej.
    ZOBACZ FILM (1,74MB)
    Internet Explorer 4.x + ActiveX Pozostałe - plik MPG do pobrania

    MOST OBROTOWY W GIŻYCKU - ONLINE

    MOST OBROTOWY - ONLINE (kolorowa webkamera)

    STATYSTYKA

    W 2003 roku most był obracany 820 razy (w 2002 - 760). Kanałem Łuczńskim przepłynęło 19.828 jednostek (w 2002 - 22738), z czego najwięcej w sierpniu 7813 i w lipcu 7048.

    WARTO WIEDZIEĆ

    Podobną konstrukcję można zobaczyć także w Międzyrzeckim Rejonie Umocnionym (MRU) w okolicach miejscowości Kursko k/ Międzyrzecza. Zbudowany w 1937r. most z zewnątrz bardzo przypomina giżycki i także otwiera się na bok, z tą jednak różnicą, że był napędzany silnikiem. Przez wiele lat nieczynny. Uruchomiony w lipcu 2012.
    .
    Most - Kursko Most - Kursko
    Maszynownia Widok połączenie

    POWRÓT DO MAZURSKICH ATRAKCJI

    | strona główna | internet| o serwisie |
    (C) 1999 Copyright by ZIBNET