Most Obrotowy Giżycko -
          >> mazury.info.pl << -

MOST OBROTOWY NA KANALE ŁUCZAŃSKIM - GIŻYCKO

GODZINY OTWARCIA MOSTU DLA ŻEGLUGI

TERMINARZ OTWIERANIA MOSTU OBROTOWEGO 2020

1. W miesiącach maj - czerwiec oraz wrzesień - październik - w przypadku potrzeby uruchomienia przeprawy, obiekt będzie otwierany dla ruchu wodnego
po wcześniejszym uzgodnieniu z obsługą mostu. Godzinę przeprawy będzie ustalać obsługa w niżej wymienionych godzinach:

Otwierany dla ruchu wodnego
po wcześniejszym uzgodnieniu z obsługą mostu:
  • 10.35 - 11.05
  • 12.05 - 12.55
  • 13.35 - 14.25
  • 16.05 - 17.25

W przypadku jeżeli jednostka pływająca nie powiadomi o chęci przepływu, a dopłynie do obiektu mniej niż 15 minut przed otwarciem mostu dla ruchu kołowego, będzie zmuszona do oczekiwania na kolejne otwarcie.

2. W terminie 10 czerwca - 31 sierpnia 2020 most otwierany będzie dla ruchu wodnego i przejezdny dla ruchu kołowego w niżej wymienionym przedziale godzinowym:

Otwierany dla ruchu wodnego:
  • 08.05 - 08.25
  • 10.35 - 11.05
  • 12.05 - 12.55
  • 13.35 - 14.25
  • 16.05 - 17.25
  • 18.35 - 18.55

Przejezdny dla ruchu kołowego:
  • 08.30 - 10.30
  • 11.10 - 12.00
  • 13.00 - 13.30
  • 14.30 - 16.00
  • 17.30 - 18.30
  • 19.00 - 08.00

3. W okresie listopad - marzec most będzie zamknięty dla ruchu wodnego.

4. Pojazdy i jednostki pływające uprzywilejowane, biorące udział w akcjach ratunkowych będą przepuszczane, a most  będzie otwierany i przejezdny poza ustalonymi godzinami, zarówno dla ruchu kołowego jak i wodnego.


Kontakt telefoniczny z obsługą mostu:
tel. komórkowy 726 888 878



Zarządzający obiektem: Zarząd Dróg Powiatowych w Giżycku tel.693 979 706.

CZY MOŻNA PRZEPŁYWAĆ POD MOSTEM, GDY JEST ZAMKNIĘTY DLA RUCHU WODNEGO?

Tak, o ile nasza łódź zmieści się w jego prześwicie, a sygnalizator świetlny nie zabrania przejścia.

Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dn. 28 kwietnia 2003r. w sprawie przepisów żeglugowych na śródlądowych drogach wodnych  (Dz. U. Nr 212, poz. 2072) - § 6.26.

HISTORIA MOSTU

Most obrotowy został zbudowany w 1889r. przez firmę Beuchelt & Co. Grünberg in Schlesien z.Zielonej Góry. Most zbudowano w celu zapewnienia dogodnego połączenia miasta z Twierdzą Boyen zbudowaną w latach 1844-1857. Ówcześni inżynierowie skonstruowali ponad 20-to metrowej długości i 8-mo metrowej szerokości ruchome przęsło o oryginalnym sposobie zwodzenia w bok, a nie do góry jak to się odbywało w tradycyjnych tego rodzaju konstrukcjach. 
-
Widok konstrukcji Most otwarty dla
                                żeglugi
-
Most ważący ponad 100 ton za pomocą odpowiednich przełożeń może być obracany ręcznie przez jednego operatora. W latach 1960-1970 w ramach modernizacji, most został wyposażony w napęd elektryczny. W latach 60-tych zainstalowano napęd elektryczny co doprowadziło do zniszczenia nabrzeża (przez silne uderzenia). Most więc rozebrano, a na jego miejsce postawiono most saperski. Ten ostatni nie został przez mieszkańców zaakceptowany. Dopiero od 1993r. po przywróceniu stanu pierwotnego, most obrotowy został ponownie otwarty. Obecnie jego obsługa odbywa się ręcznie, zgodnie z pierwotnym założeniem konstruktorów. 
 
Otwieranie... Most
                                otwarty dla żeglugi

Cała operacja otwierania mostu zajmuje jednemu człowiekowi ok. 5min. Jest jedną z niewielu tego typu konstrukcji w Europie. Most otwierany jest według dziennego rozkładu dostosowanego do rozkładu rejsów statków Żeglugi Mazurskiej.

Most przed laty
Zdjęcie przedstawia giżycki most na początku XXw.
Na drugim planie zamek z nieistniejącym już dziś skrzydłem z wieżyczką

JAK TO DZIAŁA?

  • Aby otworzyć most operator najpierw zdejmuje blokady, unosi 100-tonowe przęsło do góry przy pomocy specjalnych przełożeń kołem-korbą w wartowni; następnie wkłada korbę w specjalne gniazdo i obraca całą konstrukcję idąc wokół otworu i pchając drążek (handszpak). Korba obraca kołem zębatym zamontowanym w przęśle, które przesuwa się po szynie zębatej w kształcie łuku. Cały most zawieszony jest na dwóch kołach, które spoczywają na szynie w kształcie okręgu oraz wspomnianej szynie zębatej.


ZOBACZ FILM (1,74MB)
Internet Explorer 4.x + ActiveX Pozostałe - plik MPG do pobrania


MOST OBROTOWY GIŻYCKO - KAMERY ONLINE






STATYSTYKA

W 2003 roku most był obracany 820 razy (w 2002 - 760). Kanałem Łuczńskim przepłynęło 19.828 jednostek (w 2002 - 22738), z czego najwięcej w sierpniu 7813 i w lipcu 7048.

WARTO WIEDZIEĆ

Podobną konstrukcję można zobaczyć także w Międzyrzeckim Rejonie Umocnionym (MRU) w okolicach miejscowości Kursko k/ Międzyrzecza. Zbudowany w 1937r. most z zewnątrz bardzo przypomina giżycki i także otwiera się na bok, z tą jednak różnicą, że był napędzany silnikiem. Przez wiele lat nieczynny. Uruchomiony w lipcu 2012.
Most - KurskoMost - Kursko
MaszynowniaWidok połączenie

POWRÓT DO MAZURSKICH ATRAKCJI

| strona główna | internet| o serwisie |
(C) 1999-2017 Copyright by mazury.info.pl