mazury.info.pl

.
ZOBACZ TEŻ
  • MEMERKI - Kwatera OKH
  • RADZIEJE - K. Lammersa
  • POZEZDRZE - K. Himmlera
  • MARTIANY - Bunkier typ B
  • GIŻYCKO - Twierdza

  • .

    .
    STRONA GŁÓWNA
  • mazury.info.pl

  • .

    .
    INNE ATRAKCJE
  • atrakcje.mazury.info.pl

  • .

    KANAŁ MAZURSKI

    Wodne połączenie Mazur z Bałtykiem

    Kanał Mazurski jest jedną z unikalnych budowli z oryginalnymi rozwiązaniami technicznymi, wspaniale wkomponowany w środowisko naturalne.
    Śluza Lesniewo Gorne
    Najbardziej znana śluza - Leśniewo Górne

    HISTORIA I PRZEZNACZENIE

    Pierwsze projekty budowy pochodzą z lat 1862/1864. Były one kilkakrotnie modyfikowane. 

    Celem budowy było odprowadzenie w kierunku północnym wód z Wielkich Jezior Mazurskich do rzeki Pregoły w celu uzyskania drogi wodnej do Bałtyku, oraz wykorzystania energii wodnej do poruszania siłowni wodnych i osuszenia około l7 tysięcy hektarów łąk. W późniejszym okresie zrezygnowano z funkcji energetycznej kanału i planowano wykorzystać go jedynie jako drogę wodną do transportu drewna, materiałów budowlanych, torfu oraz turystyki. Niektórzy snują przypuszczenia, jakoby Kanał Mazurski miał służyc jako droga wodna dla okrętów podwodnych typu U-Boot, a na Mazurach planowano budowę bazy remontowej tych jednostek. Tym przypuszczeniom przeczą jednak wymiary śluz 45 x 7,5m i głębokość ok. 2m.

    Śluza Lesniewo Gorne
    Zwiedzając należy zachować szczególną ostrożność. 
    Wiele niebezpiecznych miejsc nie jest oznaczonych
    .
    Wg ostatniego z projektów zaplanowano dziesięć stopni wodnych o spadkach od 5 do 17m. Budowę kanału rozpoczęto w roku 1911, lecz wybuch wojny w 1914 r. przerwał prace, następnie wznowiono je dopiero w 1934r. W czasach III Rzeszy kanał był obiektem tajnym. Na mapach topograficznych z 1939r nie zaznaczono sluz i innych budowli wodnych. Ostatecznie budowę przerwano w 1942r. i już nie wznowiono.W momencie przerwania prac budwlanych cały kanał był napełniony wodą. Po wojnie po wkroczeniu wojsk Armii Czerwonej na terenu Prus Wschodnich nastąpiła grabież i wywóz ocalałych urządzeń. Dewastację dokończyli osadnicy.

    OPIS:

    Łączna długość kanału od miejscowości Mamerki nad jeziorem Mamry do rzeki Łyny na terenie obwodu kaliningradzkiego wynosi 51km z czego na terenie Polski 22km. Różnica poziomów wód pomiędzy jeziorem Mamry (116,3m n. p. m.) i rzeką Łyną (5,1m n. p. m.) wynosi 111,2m. Średni koszt budowy 1km kanału wynosił około 800.000 marek niemieckich. Na kanale znajduje się 10 śluz i 2 jazy walcowo-ruchowe, konstrukcji betonowej o ręcznym napędzie mechanizmów. 
    Śluza Lesniewo Gorne
    Śluza Lesniewo Gorne
    Śluza Lesniewo Gorne
    Śluza Lesniewo Gorne
    Śluza Lesniewo Gorne
    Śluza Lesniewo Gorne
    Śluza Lesniewo Gorne
    Śluza Lesniewo Górne Śluza Lesniewo Gorne

    Jazy znajdują się na 3,3 km we wsi Leśniewo oraz na 9,0km we wsi Guja. Nie hamują one przepływu wody, światło ich jest równe szerokości kanału. Na odcinku do jeziora Rydzówka szerokość kanału wynosi 20-25m, głębokość 1,4-1,6m, na odcinku od jeziora Rydzówka szerokość kanału wynosi 20 m, a głębokość 1,2m. Kanał był projektowany do przepływu statków o wyporności do 240ton i przebiega w sztucznych wykopach lub specjalnych nasypach ziemnych o łącznej długości 48km, oraz przez jezioro Rydzówka 3,3km. Powyżej śluzy w Leśniewie kanał jest odcięty groblą poprzeczną bez urządzeń spustowych. Niżej niedokończona śluza Leśniewo Górne (30% zaawansowania budowy). całkowicie nieczynny odcinek kanału (900 m) zarośnięty i niedokończona śluza Leśniewo Dolne (15% zaawansowania budowy). Wszelkie budowle melioracyjne związane z kanałem są nieczynne.

    Na trasie kanału oprócz 5 śluz znajdowały się 3 mosty kolejowe i 8 drogowych oraz 3 jazy i trzy poprzeczne groble ziemne. Niektóre wymienione obiekty zostały w styczniu 1945r. wysadzone w.powietrze. Przy śluzie Guja i w Przystani pobudowano strażnice wodne wraz z budynkami gospodarczymi przeznaczonymi dla pracownika obsługi śluzy.

    Guja - wrota górne Guja - widok z zewnatrz
    Guja - wrota dolne Guja - widok z zewnatrz
    Guja - jedyna całkowicie ukończona śluza na kanale Mazurskim.
    Guja - wrota dolne z zewnatrz
    Obecnie zabudowania we wsiach Przystań i Guja są administrowane przez Okręgową Dyrekcję Gospodarki Wodnej w Giżycku. Na nieczynnych odcinkach Kanału wypełnionych stojącą wodą, porośniętych bujnie roślinnością są żeremia bobrów. Wszystkie istniejące urządzenia na kanale są traktowane jako zabytki hydrotechniki.
    Bajory Wielkie - widok na ujscie Bajory Wielkie - widok z zewnatrz
    Urządzenia techniczne - Bajory Wielkie Bajory Wielkie
    Śluza Bajory Wielkie - około 70% zaawansowania robót. 
    Bajory Małe
    Śluz Bajory Małe - około 20% zaawansowania robót.
    Brzeźnica - ostatni most po polskiej stronie
    Widok z ostatniego po polskiej stronie mostu na drodze Brzeźnica - Kałki. Dalej w odległoci kilkuset metrów znajduje się granica Polski z Obwodem Kaliningradzkim (Rosja).

    POWRÓT DO MAZURSKICH ATRAKCJI

    | strona główna | internet | o serwisie |
    (C) 1999 Copyright by ZIBNET