|
NOWOŚĆ 2009 - JANMOR 32 BLUEgrudzień 2009rProdukty najstarszej w Polsce stoczni jachtowej Janmor z Głowna od wielu lat cieszą się uznaniem. Do oferty kilkudziesięciu typów kadłubów produkowanych od ponad trzydziestu lat dołączyła nowość - Janmor 32 Blue (nie mylić z przedłużoną wersją Janmora 31). Premierową jednostkę można było zobaczyć na targach w Poznaniu. My mieliśmy okazję zobaczyć tą jednostkę w jej natrualnych warunkach - na wodzie. Jacht dołączył do floty czarterowej firmy Krajan, stacjonującej w Pięknej Górze k. Giżycka. Ponad 10-metrowy Janmor 32 Blue zabiera na pokład do 10 osób, które mogą nocować w trzech osobnych, zamykanych kabinach sypialnych (jednej dziobowej i dwóch rufowych). Zarówno w mesie jak i w pozostałych kabinach osiągnięto coraz częściej wymaganą w czarterach wysokość stania (w mesie, w najwyższym miejscu jest 198cm). Rufę jachtu wyposażono w obszerny trap z otwieranym siedziskiem sternika. Podporą masztu po jego położeniu jest prostokątna rama. Przy 'wejściu' znajdują się dodatkowo handrelingi. Takie rozwiązanie ułatwia dostanie się na jacht osobom mniej sprawnym (niestety kolumna koła sterowego oraz 'schodek' uniemożliwia wjechanie na jacht osobie na wózku).
Nawis rufowy i odpowiednie dobalastowanie kadłuba powoduje, że jacht 'nie ciągnie' za sobą wody. Kadłub jest opływowy, co ma duże znaczenie przy słabych wiatrach. Na rufie obok drabinki zaburtowej zamontowano także uchwyt do silnika zaburtowego (dla silnika spalinowego - jako awaryjny lub elektrycznego do poruszania się w strefach ciszy). Standardem już jest sprowadzenie wszystkich fałów do kokpitu... ...nowością na jachtach czarterowych - zastosowanie wózka do talii grota. Celem było maksymalne zwiększenie bezpieczeństwa żeglugi - także dla mniej doświadczonych żeglarzy, których jest zdecydowana większość wśród czarterobiorcóe. Dzięki takiemu rozwiązaniu talia 'nie przeszkadza' w kokpicie - szczególnie podczas niekontrolowanego zwrotu przez rufę. Na nadbudówce swoje miejsce znalazła bateria słoneczna - zabezpieczona 'kratką'. Na całej długości nadbudówki zamontowano handrelingi, ułatwiające bezpieczne poruszanie się po pokładzie. Nadbudówka jest na tyle szeroka, że dwie kobiety bez problemu mogą opalać się na jej pokładzie przed masztem. Kokpit wyposażono w stały - składany stolik. Kolumna koła sterowego z panelem kontrolnym silnika stacjonarnego, manetką i manipulatorem od steru strumieniowego. Informację o aktualnej głębokości zapewnia echosonda. Na dziobie trapik dziobowy ze 'schodkiem' przydatnym dla osób mniej sprawnych. Oprócz standardowej w tego typu jachtach bramki do kładzenia masztu i rolfoka - elektryczna winda kotwiczna z 30-metrowym łańcuchem - koniec problemów z 'rwaniem kotwicy'. Składana drabinka zaburtowa na dziobie - umożliwia dostanie się na wysoki pokład od strony dziobu. Skuteczna kotwica pługowa. W mesie ogromny rozkładany stół.. Po lewej kambuz: kuchenka gazowa, zlew - dodatkowa wylewka ciepłej(!) wody. Ciepła woda z 25-litrowego bojlera ogrzewanego z silnika lub w porcie po podłączeniu jachtu do 230V. Pod zlewem lodówka. Obok zlewu bardzo pomysłowe rozwiązanie - rozkładana deska do krojenia. Po prawej kabina sanitarna z wysokością stania - wylewka z natryskiem - także z ciepłą wodą. Nad stołem doświetlenie - uchylny luk zapewnia także dodatkową wentylację. Bardzo oszczędne oświetlenie na diodach LED (listwy led-owe zamontowane na drewnianych ramach z wyłącznikiem) Szczegół zabudowy. Po prawej centrum multimedialne. Radio CD, telewizor LCD, odtwarzacz DVD oraz z lewej stacja pogody z alarmem burzowym (ostrzega sygnałem dźwiękowym o zbliżającej się burzy). Jachtowe multimedia zasilane są osobnym akumulatorem. Kabina dziobowa... ...z dodatkowym bulajem. Kabina rufowa. Kabina rufowa - bardzo dobrze doświetlona. Wentylację zapewnia m.in. uchylny bulaj. Rozdzielnia elektryczna i sterownik pokładowego ogrzewania. Jacht wyposażono w prostownik 30A (automatyczne sterowanie oparte na mikroprocesorach) Praktyczne gniazdo 230V przydatne szczególnie podczas postoju w porcie. Na jachcie jest 500-watowa przetwornica 12V do 230V. Komora silnika stacjonarnego pod zejściówką. Zbiornik paliwa 40L przy tej mocy silnika i spalaniu powinien wystarczyć na cały rejs.
|
|