|
PATENTY ŻEGLARSKIE I MOTOROWODNE
UPRAWNIENIA DO PROWADZENIA JACHTÓW I MOTORÓWEK
BEZ UPRAWNIEŃ
Osobom nie posiadającym uprawnień żeglarskich pozostaje żeglowanie
mniejszymi jachtami lub łodziami z silnikami niewielkiej mocy. Nie posiadając
żadnych uprawnień można pływać jachtem żaglowymo
długości całkowitej nie przekraczającej 7,5m
(zmiana przepisów od 1 stycznia 2008r.)
lub jachtem motorowym z silnikiem o mocy
nie przekraczającej 10kW (ok.13KM). Jacht żaglowy może być wyposażony w
dowolnej mocy silnik pomocniczy (Za pomocniczy
napęd mechaniczny jachtu żaglowego uważa się dowolnej mocy silnik spalinowy,
elektryczny, hydrauliczny itp.).
Podstawa prawna: (USTAWA
z dnia 23 sierpnia 2007 r. o zmianie ustawy o sporcie kwalifikowanym oraz
niektórych innych ustaw - Dz.U.
z 2007r. Nr 171 poz. 1208)
NOWOŚĆ:
Wychodząc na przeciw oczekiwaniom rynku coraz więcej firm czarterowych
umożliwia wynajęcie bez patentu jachtu kabinowego bez żagla z silnikiem
o odpowiedniej mocy - wystarczającym do pływania bez uprawnień zgodnie
z przepisami. Więcej informacji w dziale - Czarter
jachtów motorowych.
Z UPRAWNIENIAMI
Osoby pragnące pływać większymi jednostkami lub o większej mocy silnika
(np. skuter wodny), wg polskich przepisów powinny posiadać stosowne uprawnienia
potwierdzone odpowiednim patentem nadanym przez Polski Związek Żeglarski
(PZŻ) lub Polski Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego (PZMWiNW).
Jak zdobyć uprawnienia i gdzie?
Wystarczy odbyć szkolenie i zdać egzamin. Kursy są stacjonarne (obozy),
wędrowne (rejsy) oraz weekendowe (dla osób cierpiących na brak czasu) i
przeważnie trwają około 2 tygodni. Szkolenia organizowane są przez prywatne
firmy zatrudniające uprawnionych instruktorów. Egzamin jest podzielony
na dwa etapy - teoretyczny i praktyczny.
Jachty żaglowe
Na Mazurach do kierowania rekreacyjnym jachtem żaglowym
bez ograniczenia pod względem powierzchni żagla czy długości upoważniona
jest osoba legitymująca się stopniem żeglarza
jachtowego. Jacht żaglowy może być wyposażony w dowolnej mocy silnik
pomocniczy (Za pomocniczy napęd mechaniczny jachtu żaglowego uważa
się dowolnej mocy silnik spalinowy, elektryczny, hydrauliczny itp.). Osoby
legitymujące się wyższymi stopniami żeglarskimi posiadają ponadto uprawnienia
do żeglugi po wodach morskich.
Jachty motorowe
Aby kierować jachtem motorowym z silnikiem
o mocy przekraczającej 10kW (ok.13KM) należy posiadać kwalifikacje potwierdzone
odpowiednim patentem sternika motorowodnego lub starszego sternika
motorowodnego.
Do holowania narciarzy lub obiektów latających (np. parasail) wymagana
jest dodatkowa licencja (na holowanie narciarza wodnego, na holowanie
statków powietrznych).
Ślizgi lodowe
Od roku 2006, aby uprawiać żeglarstwo lodowe nie
jest wymagane posiadanie żadnych uprawnień. Wcześniej były wymagane
uprawnienia żeglarza i sternika lodowego. Żeglarz lodowy uprawniał
do prowadzenia ślizgów lodowych o powierzchni pomiarowej żagla do 6 m2
pod nadzorem. Sternik lodowy uprawniony był do prowadzenia ślizgów
lodowych bez ograniczeń. W praktyce nikt nie przeprowadzał kontroli uprawnień
lodowych, dlatego przepis był martwy. Dla własnego
bezpieczeństwa zalecamy odbyć szkolenie lub zapoznać się z podstawowymi
zasadami zachowania na lodzie (umiejętność określenia wytrzymałości
lodu oraz bezpiecznego
przebywania na lodzie). Żeglarstwo lodowe w ostatnich latach stało
się modne - podobnie jak inne sporty ekstremalne. Na Mazurach pojawia się
coraz więcej szkółek i wypożyczalni bojerów (ślizgów lodowych). Coraz bardziej
popularny staje się także windsurfing
lodowy - prosty ślizg można wykonać tanim kosztem we własnym zakresie.
Chłopcy radarowcy mierzą prędkość
bojerów podczas próby pobicia rekordu prędkości.
CUDZOZIEMCY
Polskie przepisy nie mówią nic na temat zezwolenia lub zakazu prowadzenia
jachtów żaglowych lub motorowych przez cudzoziemców po wodach śródlądowych.
Istnieją jedynie wytyczne w Instrukcji
Polskiego Związku Żeglarskiego w sprawie uprawiania żeglarstwa. Według
instrukcji obcokrajowiec może:
-
legitymować się zagranicznym certyfikatem kompetencji uznanym przez PZŻ
(paragraf 7 pkt.3)
-
zdać egzamin i uzyskać odpowiedni patent PZŻ (paragraf 3 pkt.6)
-
otrzymać odpowiedni patent PZŻ bez egzaminu legitymując się zagranicznymi
certyfikatem zgodnie z kwalifikacjami określonymi w tym certyfikacie (paragraf
3 pkt.7).
SŁOWNICZEK:
Jacht motorowy
Oznacza statek o napędzie mechanicznym przeznaczony do uprawiania sportu
i rekreacji. Za jacht motorowy uważa się również skuter wodny, łódź pneumatyczną
i poduszkowiec. (Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia
12 września 1997 r. w sprawie uprawiania żeglarstwa. Dz.
U. Nr 112, poz. 729).
Jacht żaglowy
Oznacza statek, którego główny napęd stanowią żagle
Pomocniczy napęd mechaniczny jachtu żaglowego
Dowolnej mocy silnik spalinowy, elektryczny, hydrauliczny itp.
Żeglarz jachtowy
-
Wymagania: ukończenie 12 roku życia, ukończenie szkolenia, zdanie egzaminu
na stopień żeglarza jachtowego.
-
Uprawnienia: prowadzenie jachtów żaglowych bez lub z pomocniczym napędem
mechanicznym po wodach śródlądowych, prowadzenie jachtów żaglowych bez
lub z pomocniczym napędem mechanicznym o długości całkowitej do 8,5 m po
wodach morskich w strefie 2 Mm od brzegu w porze dziennej.
-
Osoby, które nie ukończyły 16 roku życia, realizują powyższe uprawnienia
pod nadzorem osoby pełnoletniej która posiada stopień żeglarza jachtowego
lub wyższy
Ramowy program szkolenia na stopień ŻEGLARZA JACHTOWEGO
1. Przepisy
-
a) prawo drogi na wodach śródlądowych
-
b) sygnały wzywania pomocy
-
c) znaki i sygnały stosowane na wodach śródlądowych
-
d) przepisy lokalne
-
e) zasady postępowania w razie wypadku i awarii; ubezpieczenia
-
f) zasady zachowania się na jachcie, obyczaje żeglarskie, flagi i bandery
-
g) zasady organizacji regat; podstawowe przepisy
-
h) podstawowe zasady ochrony środowiska
2. Budowa jachtów
-
a) podstawowe nazewnictwo części składowych typowego jachtu śródlądowego
-
b) zasady bezpiecznego posługiwania się instalacjami jachtowymi
-
c) podstawowe elementy i obsługa współczesnego jachtowego silnika przyczepnego
3. Teoria żeglowania
-
a) kursy względem wiatru, wiatr rzeczywisty i pozorny, zawietrzność i nawietrzność,
praca żagli, działanie steru
-
b) zapobieganie wywrotkom - stateczność
4. Locja
-
a) oznakowanie nawigacyjne na wodach śródlądowych
-
b) zagrożenia i przeszkody żeglugowe, informacje o budowlach hydrotechnicznych
5. Meteorologia
-
a) skala Beauforte'a z opisem
-
b) typowe zjawiska meteorologiczne, bryzy, odbicia, szkwały itp. Zjawiska
niebezpieczne i ich oznaki
-
c) komunikaty meteorologiczne
6. Ratownictwo
-
a) środki bezpieczeństwa i sposoby posługiwania się nimi
-
b) wywrotka jachtu - zachowanie załogi i ratowanie wywróconego jachtu
-
c) człowiek w wodzie - niebezpieczeństwa
-
d) zagrożenia pożarowe
7. Prace bosmańskie
-
a) podstawowe węzły żeglarskie i mocowanie lin do osprzętu
8. Manewrowanie jachtem
-
a) klar do wypłynięcia i portowy
-
b) podstawy cumowania i kotwiczenia
-
c) obsługa żagli i osprzętu
-
d) manewrowanie jachtem o powierzchni żagli min. 15 m2 pod żaglami
-
e) manewrowanie jachtem żaglowym pod silnikiem
-
f) manewr 'człowiek za burtą'
|
ZAPOZNAJ
SIĘ Z OFERTĄ FIRM ORGANIZUJĄCYCH
|
Uwaga.
Powyższy materiał ma chrakter wyłacznie informacyjny i autorzy tej strony
nie mogą ponosić odpowiedzialności za zastosowanie w praktyce powyższych
uwag. |