|
MAZURY ZIMĄ - PODUSZKOWIEC WOPR
11 luty 2005r.
Na terenie Wielkich Jezior Mazurskich zima w pełni. Na lód
(ciągle miejscami słaby) masowo wyruszyli miłośnicy zimowego szaleństwa
- wędkarze, łyżwiarze, narciarze, bojerowcy, iceboardziści, kite-surferzy
i wielu innych.
Od niedawna mogą oni czuć się bardziej bezpiecznie. Mazurski WOPR w
Giżycku dysponuje obecnie nowoczesnym poduszkowcem ratowniczo-patrolowym,
skonstruowanym przez Instytut Lotnictwa w Warszawie.
Poduszkowiec PRP-560 przystosowany do działania zarówno
w warunkach zimowych jak i letnich waży tonę i rozwija prędkość maksymalną
do 55km/h. Pokonuje stałe przeszkody do wysokości 30cm. Może poruszać się
na kruchym lodzie, lądzie, po akwenach śródlądowych, rozlewiskach, bagnach
oraz tam, gdzie zastosowanie łodzi lub samochodu jest niemożliwe.
Zastosowane rozwiązanie konstrukcyjne w budowie kadłuba zapewniają
pływalność jednostki nawet w przypadku ewentualnej awarii układu napędowego
lub w przypadku uszkodzenia fartucha. Poduszkowiec zaprojektowany został
do przewozu 5 osób (w tym kierowca). Część załogową poduszkowca stanowi
całkowicie zabudowana kabina, wykonana, podobnie jak kadłub, z laminatów,
z panoramiczną szybą przednią oraz odsuwanymi drzwiami bocznymi. Tylne
siedzenia zaprojektowano w taki sposób, aby można było transportować rannego
na noszach. Poduszkowiec posiada szyberdach oraz dwa reflektory dużej mocy,
tzw. szperacze, oraz oświetlenie nawigacyjne zapewniające bezpieczne poruszanie
się jednostki po wodzie także w nocy, zgodne z prawem żeglugowym. Napęd
stanowi silnik o mocy 130 KM o pojemności 2,0 litra DOHC, pochodząca z
samochodu Daewoo Nubira. Moc silnika przenoszona jest poprzez samochodowe
sprzęgło tarczowe cierne i przekładnię pasową zębatą na obroty wentylatorów:
osiowego-wytwarzającego ciąg oraz odśrodkowego-zasilającego poduszkę powietrzną.
Wybór silnika podyktowany był względami ekonomicznymi oraz z uwagi na dostępność
obsługi i serwisu. Fartuch workowy typu bag, jednokomorowy o dużej stabilności
poprzecznej i podłużnej, wykonany jest z tkaniny łodziowej o zwiększonej
odporności na ścieranie i rozdarcie. Sterowanie pojazdem odbywa się przy
pomocy sterów: pionowych, które nadają kierunek oraz poziomych - sterów
wysokości. Stery kierunku wychyla się przy pomocy kierownicy, zaś stery
poziome dźwignią. Obroty silnika odpowiedzialne za prędkość poduszkowca
reguluje się pedałem gazu.
Życzymy wszystkim miłośnikom wypoczynku na lodzie oraz woprowcom,
aby pojazd był jak najrzadziej wykorzystywany w akcji ratowniczej.
Na podanych poniżej stronach znajdują się elementarne informacje na
temat bezpieczeństwa na lodzie.
http://mazury.info.pl/bojery/wytrzymalosc.html
http://mazury.info.pl/bojery/bezpieczenstwo.html
|