Absolutnie Wszystko o Mazurach >> mazury.info.pl <<

STRONA GŁÓWNA
  • mazury.info.pl

  • NOWY JACHT MOTOROWY

    BALT 818 TYTAN

    1 stycznia 2014

    Nasz portal jako pierwszy miał okazję przetestować prototyp nowego jachtu motorowego - reklamowanego jako pierwszy w Polsce półślizgowy hausbot BALT 818 TYTAN.

    Balt 818 Tytan

    W piękne grudniowe przedpołudnie miałem okazję odbyć testowe pływanie pachnącym nowością, najnowszym dzieckiem augustowskiej stoczni jachtowej Balt Yacht - jachtem Balt 818 Tytan. Jest to łódź o tyle wyjątkowa, że nazywana jest przez twórców pierwszym półślizgowym hausbotem w Polsce.

    Balt 818 Tytan

    Na początek trzeba wspomnieć, że ta konkretna łódka jest pierwszym przedseryjnym egzemplarzem, więc pewne różnice między nim a serią pewnie wystąpią, choć będą dotyczyły szczegółów, głównie w wykończeniu.
    Wrażenia wizualne, w moim odczuciu, są pozytywne - dobrze dobrane proporcje, ciekawe detale, jak kształt okien burtowych czy dachu nad kokpitem, podpartego czterema metalowymi, matowo-czarnymi podporami.
    Ciekawym detalem jest też niesymetryczna zabudowa pokładu, cała kabina z owiewką i daszkiem jest przesunięta bardziej na lewą burtę. Dzięki temu półpokład na prawej burcie jest bardzo szeroki i wygodny w komunikacji. Tu trzeba wspomnieć o braku uchwytów na dachu i w okolicach owiewki - chwilowym,jak zapewnił właściciel. Takim przejściowym stanem jest też brak zejściówki dziobowej. A przy wietrznej pogodzie i sporych falach na Niegocinie tego dnia brak handrelingów był mocno odczuwalny.

    Balt 818 Tytan
    Balt 818 Tytan
    Podczas skrętu łódź przechyla się na zewnątrz łuku. 
    Odwrotnie niż ma to miejsce w łodziach typowo ślizgowych.
    Balt 818 Tytan
    Balt 818 Tytan
    Balt 818 Tytan

    Do wnętrza wchodzi się z kokpitu po trzech stopniach, poprzez zejściówkę zamykaną (nielubianą przeze mnie) suwklapą. Jak na wielu podobnych jednostkach, elementy tejże suwklapy walają się potem po bakistach.
    Wnętrze jest proste, ale eleganckie, wygodnie rozplanowane i jasne dzięki dużym oknom na obu burtach. To ostatnie tyczy się też WC, co nie jest częste. Dzięki tak dużym oknom osoby siedzące w kabinie mają poczucie pełnego uczestnictwa w rejsie. Nie ma może zbyt wiele miejsca na różne szpeje, ale to też raczej norma na tej wielkości łódce. Jak dla mnie to jednostka idealna dla rodziny 2+2.
    Trzeba przyznać, że jakość prezentuje dobry poziom, nie rzuciły mi się specjalnie w oczy niedoróbki.

    Balt 818 Tytan
    Przestronna koja dziobowa
    Balt 818 Tytan
    Stolik w mesie... 
    Balt 818 Tytan
    Balt 818 Tytan
    Balt 818 Tytan
    ...z dużycm panoramicznym oknem.
    Balt 818 Tytan
    Balt 818 Tytan
    Balt 818 Tytan
    Kambuz - czyli pokładowa kuchnia.
    Balt 818 Tytan
    Balt 818 Tytan
    Balt 818 Tytan
    Widok za oknem również imponujący.
    Balt 818 Tytan
    Szufladowa lodówka.
    Balt 818 Tytan
    Balt 818 Tytan
    Podsufitka.
    Balt 818 Tytan
    Rozdzielnia elektryczna
    Balt 818 Tytan
    Kabina wc. W testowanym egzemplarzu nie było zamontowanej toalety.

    No i rzecz najważniejsza w przypadku hausbota półślizgowego, czy też już ślizgowego: jak to pływa?

    Balt 818 Tytan
    Wypływamy z portu.
    Balt 818 Tytan
    Pierwszy ślizg. Prędkość ok.40km/h pod wiatr i falę.
    Balt 818 Tytan
    Nadbudówka niesymetrycznie umieszczona na pokładzie
    zapewnia z jednej strony stosunkowo szerokie przejście.
    Balt 818 Tytan
    W ślizgu.
    Balt 818 Tytan
    Widok z góry.
    Balt 818 Tytan
    Balt 818 Tytan
    Znów w ślizgu.
    Balt 818 Tytan
    Balt 818 Tytan
    Balt 818 Tytan
    Balt 818 Tytan
    Balt 818 Tytan
    Balt 818 Tytan

    Tu jestem trochę rozbity, bo łódź jest stabilna na prostej (niewielkie korekty spowodowane zapewne obecnością kila), gładko przechodzi przez fale (zasługa "ostrego" V na dziobie) i przy tym silniku (90KM) szybko wychodzi z wody. W pełnym ślizgu przy trzech osobach osiągnęliśmy 42km/h, więc prędkość bardziej cruiserową niż hausbotową, choć silnik wtedy wyje głośno i nieprzyjemnie na wysokich obrotach. Jakich dokładnie - nie wiem, gdyż w testowanej łodzi nie zamontowano jeszcze zestawu wskaźników. Lepszym napędem byłby pewnie silnik 120 a nawet 150 KM, ale tu dochodzimy do powodu mojego rozbicia. Otóż wysoko położony środek ciężkości oraz, jak mniemam, wypłaszczone dno w części rufowej, powodują, że łódź mocno przechyla się w ostrych zakrętach. I to przechyla się na zewnątrz, czyli odwrotnie niż łodzie typowo ślizgowe. Ponoć stocznia zna problem i pracuje nad jego wyeliminowaniem. Tymczasem założenie dużego silnika do takiej łodzi, w połączeniu z brakiem wyobraźni sternika + kilka dodatkowych czynników i w czasie nagłego zwrotu można dotknąć wody odbojnicą. Chyba, żeby zastosować ogranicznik obrotów - wtedy otrzymamy komfort akustyczny przy zachowaniu bezpieczeństwa. Należy też wspomnieć, że długotrwałe pływanie na maksymalnych obrotach silnika nie pozostaje bez wpływu na jego trwałość.
    Tak więc proponowane przez stocznię max.90KM jest rozsądne i dobrze się sprawdzi w sytuacjach przewidzianych przez projektantów, a więc krótkotrwałe manewry, szybkie, awaryjne dopłynięcie czy ucieczka przed burzą itp.
    Przy mniejszym silniku będzie to typowy hausbot spacerowy zaś zastosowanie średniego, 50-60konnego silnika mija się z celem. Za dużo na spacerki, a za mało na wyścigi. O półślizgu przy małym spalaniu należy zapomnieć.
    Trzeba jasno powiedzieć, że łódź jest bardzo sterowna, nawet przy prędkościach manewrowych i bez steru strumieniowego. Również na wstecznym - bez problemu zrobiliśmy ósemkę pomiędzu pomostami w Ekomarinie i szczerze: pod kątem precyzji, bardziej przypominało to jazdę samochodem niż pływanie. Jest to jednostka doskonała dla niedoświadczonych wodniaków, nawet bez steru strumieniowego nie powinni mieć problemów z manewrowaniem. 
    Przez wzgląd na świetny design oraz pływalność, myślę że z klientami nie będzie problemów, choć w warunkach mazurskich raczej z małym, ekonomicznym napędem.

    Paweł 'Funyo' Fejfer
    Balt 818 Tytan

    Podziel się swoją opinią na forum.mazury.info.pl


    MAZURY.INFO.PL - KONTAKT

    (C) 2009 Copyright by mazury.info.pl