|
NOWY SPACEROWY JACHT MOTOROWY
TEST JACHTU CALIPSO 750
wrzesień 2009r
Rośnie popularność żeglugi spacerowymi jachtami motorowymi
po wodach śródlądowych. Na Mazurach w ostatnich latach zwodowano już dziesiątki
tego typu jachtów. Większość z nich jest własnością firm
czarterujących jachty motorowe. Najczęściej jachty wyposażane są
w silniki o mocy nominalnej do 13KM, dzięki czemu do prowadzenia łodzi
nie są wymagane
żadne uprawnienia (ani żeglarskie, ani motorowodne - wynająć taką
łódź może każda dorosła osoba).
W odpowiedzi na potrzeby rynku powstają nowe konstrukcje - jedną z
nich jest produkowany w Giżycku przez stocznię
jachtową Calipso Yacht - jacht motorowy CALIPSO
750
Kadłub o długości 750cm wykonano z laminatów poliestrowo szklanych.
Sklada się z czterech głownych skorup: skorupy pokładu, skorupy kadłuba,
podsufitki oraz denników. Z wyjątkiem pokładu skorupy są monolityczne.
Skorupa pokladu w miejscach przeznaczonych do komunikacji usztywniona jest
przekłaką 10mm z pianki Airex. W miejscach mocno obciążonych zostałą wzmocniona
zwiększając odpowiednio jego grubość. Wszystkie elementy łączone sa ze
sobą na stałe. Wszystkie elementy laminatowe zabezpieczono przed działaniem
wody z zewnątrz warstwą żelkotu, a od wewnątrz topkotem.
Do wnętrza wchodzi się poprzez luk zejściowy - strugoszczelny
z suwklapą. Na dziobie usytuowany jest uchylny luk nad koją dziobową. Otwory
bakist rufowych i luku kotwicznego wyposazone są w strugoszczelne pokrywy.
Poklad wyposażony jest w reling (barierkę) o wysokości 60cm.
Jacht przystosowany jest do napędu silnikiem zaburtowym montowanym 'w
studzience' lub na pawęży, ewentualnie stacjonarnm montowanym pod kokpitem.
Dane techniczne
-
długość kadłuba 7,50 m
-
długość KLW 7,25 m
-
szerokość 2,80 m
-
szerokość KLW 2,40 m
-
zanurzenie kadłuba 0,50 m
-
wysokość nad KLW 3,15 m
-
wyporność konstrukcyjna 2500 kG
-
silnik przyczepny lub stacjonarny
-
moc minimalna 10 kW (13 KM)
-
załoga 2-6 osób
-
kategoria
projektowa D
Patrząc po raz pierwszy na Calipso 750
w oczy 'rzuca się' sporych rozmiarów rufowa platforma...
...'obejmująca' rufę jachtu i usztywniona dwoma stalowymi wzmocnieniami.
Z platformy rufowej do kokpitu jest stosunkowo łatwy dostęp (laminatowe
'schodki').
Na środku znajduje się klapa rewizyjna śruby napędowej. Na tylnej krawędzi
platformy zamocowano knagi cumownicze. Producent zapewnia, że mocowanie
jest solidne. Czy będzie to rozwiązanie trwałe - czas pokaże.
Platforma zawieszona jest tuż nad wodą. Po stanięciu na jej końcu przez
dorosłą osobę koniec zanurza się w wodzie umożliwiając wyjście z wody.
Przydałaby się jednak drabinka zaburtowa dla osób mniej sprawnych.
Na dziobie zmontowano trapik ułatwiający komunikację podczas cumowania
dziobem do kei. Przydałoby się jeszcze łoże kotwiczne z porządną kotwicą
pługową (np. Bruce'a).
Półpokład na dziobie jest obniżony w stosunku do rufowego.
Relingi (barierki) o wysokości 60cm.
Widok od strony dziobu.
Miejsca w kokpicie jest wyjątkowo dużo jak na tej wielkości łódź.
Łódź posiada stałe, sztywne zadaszenie z oświetleniem kokpitu. Cały
kokpit można zamknąć cabrio (zwijane 'okna').
Fotel sternika zamontowano po prawej burcie. Widoczność jest dobra.
Pomysłowe zamontowanie manetki we wnęce z 'podłokietnikiem'.
Wnętrze bez podziału na osobne, zamykane kabiny.
Istnieje możliwość zabudowy indywidualnej.
Po prawej kabina sanitarna, po lewej kambuz (pokładowa kuchnia).
Na środku składany stół podobny do tych stosowanych na jachtach żaglowych,
który jednak można przesunąć.
Podwójna koja dziobowa.
Kabina sanitarna.
Widok na kambuz. W tle hundkoja.
Na wyposażeniu kuchenka gazowa, zlew, lodówka (elektryczna lub gazowa).
Hundkoja.
Tablica rodzielcza.
Silnik zaburtowy zamontowany w studzience.
Niezwykle oszczędny, stacjonarny silnik diesla.
|